Projekt středa 6. 5. Orientace na nebeské sféře

Zdravím!
Nebýt aktuálního koronačasu, bylo by po pasece a někteří z vás byste se ke mně chodili ústně zkoušet z nepovinné podmínky B2 orientace na nebeské sféře, která by proběhla formou programu na výjezdu a kterou mají všechny třídy. Ale plány se změnily, po výjezdu skutečně je, a program orientace na nebeské sféře proběhne dnes distanční formou pro všechny studenty. Připravil jsem pro vás sérií výukových videí, na kterých jsem se pokusil vysvětlit teorii potřebnou ke zvládnutí tématu. Na rovinu, problematika nebeské sféry je celkem složitá a ve své úplnosti zdaleka přesahuje rámec střední školy. Proto vám nemůžu jen tak dát odkaz na nějaké materiály na internetu, z toho byste byli v lepším případě zmatení, v horším případě naprosto zoufalí. Proto jsem téma upravil na míru tak, aby to zvládli i studenti nižšího stupně gymnázia. I tak to bude téma náročné, ale zvládnutelné.

 

Co budete potřebovat? Hlavně přístroj s internetem, bez toho si nemůžete pustit videa, která jsem připravil. Místo jednoho dlouhého videa jsem připravil sérii kratších. Dále si připravte několik papírů, jeden papír A4 bude obsahovat kromě vašeho jména a třídy vaše výsledky úhledně a čitelně přepsané spolu s výpočty a náčrtky, které vytvoříte. Ostatní papíry budou na vaše poznámky, výpočty a obrázky. Samozřejmě se neobejdete bez něčeho na psaní a bez kalkulačky. Kalkulačku budete potřebovat základní vědeckou. Pokud jí neseženete, udělám vám návod na výpočet pomocí internetu. A nakonec budete potřebovat něco k měření délky, ideálně svinovací metr, dlouhé pravítko, cokoliv podobného.

 

Pokud jste doma sourozenci, můžete spolupracovat, ale každý odevzdá svůj vlastní výstup. Pokud jste někde společně (kámoši na chalupě atd.), můžete si pomáhat, ale primárně to není skupinová práce. Každý provede vlastní měření a odevzdá výstup sám za sebe.

 

Co bude vaším úkolem? Na základě měření vypočítat výšku slunce v poledne a následně vypočítat zeměpisnou šířku místa měření. Zeměpisnou šířku místa měření zjistíte na mapy.cz a oba údaje porovnáte. Toto je váš hlavní úkol. V příloze najdete podrobnější pokyny. Přečtěte si je důkladně a pečlivě, třeba i dvakrát, jsou dlouhé a komplikované. Teprve potom si rozvrhněte práci a zhlédněte připravená videa. V příloze dále najdete tabulku deklinací slunce pro květen (bude vysvětleno ve videu), vzor, podle kterého vypracujete výstup z projektu a článek "Navigace podle hvězd".

 

Výuková videa:

video 1 - úvodní a motivační video
video 2 - zeměpisné souřadnice, získání souřadnic z mapy.cz
video 3 - obzorníkové souřadnice
video 4 - rovníkové souřadnice
video 5 - odvození vztahů a výpočtů
video 6 - výpočty bez kalkulačky (bohužel, to už nestihnu, vysvětlím zájemcům dnes během konzultace od 11 hodin)

 

Přílohy sem ještě budou přidány. Ale už jsou vloženy v edookitu!